Alla är vinnare när BASECAMP lanseras

Nu kan betongleverantörer säkerställa att underentreprenörer använder rätt typ av formolja, samtidigt som de minimerar överanvändning.

Vårt nya BASECAMP-koncept är en win-win för alla, säger Petter Westerblad på Biobase Sweden AB



Industrin brottas med stort svinn i samband med tankning av formolja då vissa chaufförer har använt mer olja än nödvändigtDe här problemen blev Petter Westerblad varse när en av de största betongtillverkarna på marknaden, Heidelberg Materials Betong Sverige AB, bad honom att hitta en lösning.

Resultatet: BASECAMP Filling Station, en lättillgängligt placerad container med betalsystem där chauffören själv tankar den formolja som behövs och registrerar digitalt så att både volym och produkt kan säkerställas.

–  Det här löser industrins problem med både överanvändning och att det alltid finns tillgång på oljan. Nu säkerställer vi att uttaget är reglerat, konstaterar Petter, som i likhet med kunden är väldigt nöjd med resultatet.





Dessutom spar det tid för chaufförerna. Den första stationen är placerad på kundens betongfabrik i Värtahamnen, dit alla ändå kommer regelbundet för att fylla på betong. Själva hanteringen står Biobase Sweden AB för. De har koll på när tanken är tom och behöver fyllas på.

–  Det betyder att betongföretagen slipper all hantering av formoljan och dessutom slipper de fraktkostnaden, vilket verkligen välkomnas, säger Petter som från sin dator löpande kan följa både vem som tankar, hur mycket de tankar och hur mycket som finns kvar i tanken.

Det har tagit sin tid att få fram det bästa konceptet med digital spårning av förbrukning i realtid. Sedan i oktober har Petter arbetat med idén, med input från både kund och pumpleverantör. Men nu är konceptet på plats, och kan snabbt skalas upp vid behov.  Tio till femton nya stationer kan vara på plats inom ett par veckor.

–  Om allt går som det ska, hoppas vi inom kort kunna lansera ytterligare två BASECAMP i stockholmsregionen, säger Petter Westerblad.

Rapporter levereras löpande till kunden, som får koll på vem som tankar, hur mycket och hur ofta. Med hjälp av den digitala spårningen i BASECAMP-systemet får betongleverantören också grepp om förbrukningen av den totala mängden formolja för sin miljörapportering, samtidigt som de slipper binda kapital i lager.

–  Man kan ju säga att vi inte längre bara säljer en hållbar produkt, konstaterar Petter Westerblad. Med BASECAMP levererar vi också en tjänst – helt gratis! 

Fakta BASECAMP

BASECAMP är 8ft stor och rymmer 2500 liter formolja. Stationen placeras på betongleverantörens fabrik och registreringsbrickor delas ut till samtliga chaufförer hos Heidelberg Materials och underleverantörerna. Konceptet innebär många fördelar för betongleverantörerna:

    • Man slipper inköp av formolja
    • Svinnet minimeras
    • Garanti för att alla chaufförer använder miljövänliga formoljor
    • Tillgången till formolja garanteras
    • Hanteringen blir säkrare
    • Man slipper lagerkostnad
    • Bättre koll med månatlig rapportering och fakturering
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

How can we help?